Węglowodany

Ikona obiektów Węglowodany

Głównym źródłem węglowodanów są rośliny uprawne. Węglowodany są magazynowane w ich nasionach, pędach, owocach. W organizmie człowieka węglowodany są magazynowane pod postacią glikogenu w wątrobie i w mięśniach. Ich nadmiar jest przekształcany w tłuszcze, które są gromadzone głównie w tkance podskórnej.


opracowanie własne


Trawienie niektórych pokarmów zawierających glukozę czy sacharozę (słodzone soki, słodycze) oraz łatwo dostępną dla enzymów trawiennych skrobię (białe pieczywo i ziemniaki) trwa krótko. Wpływa to na szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, co powoduje konieczność zwiększenia ilości wydzielanej insuliny a co za tym idzie nagły spadek poziomu glukozy. Gwałtowne zmiany poziomu glukozy sprzyjają tworzeniu się zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Spożywanie tych pokarmów należy ograniczyć.

opracowanie własne


Zalecane jest spożywanie produktów ubogich w cukry proste (ciemne pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane, brązowy ryż, brokuły, marchew), które zawierają skrobię trudno dostępną dla enzymów trawiennych dzięki czemu po ich spożyciu glukoza jest uwalniana do krwi stopniowo. Są to produkty o niskim ładunku (indeksie) glikemicznym.

Zbyt duża ilość spożywanych cukrów prowadzi do otyłości.